sin visuele communicatie
Bibliotheek Den Haag

Sommige mensen hebben, door het internet en de snelle ontwikkeling van smartphones en tabletcomputers, het concept Openbare Bibliotheek al als een overbodig fossiel afgeschreven. Een passief pakhuis vol beduimelde en overjarige boeken.

De rol van de Openbare Bibliotheek is echter veel groter. Op sociaal gebied in buurten en gemeenschappen. Als beschermde fysieke ruimte waar geschoolde mensen behulpzaam kunnen zijn bij het vinden van materiaal en informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen. De Openbare Bibliotheek is als een schatkamer vol kennis en informatie, voor iedereen, jong, oud, elke cultuur, elke nationaliteit en elk geloof. 

De visuele identiteit die we hebben ontwikkeld voor de Bibliotheek Den Haag bestaat uit een grote kapitaal B. Deze B symboliseert een container die met de veelzijdigheid, de rijkheid en de omvangrijkheid van alles dat binnen de Bibliotheek te vinden is, wordt gevuld.

Met beelden, patronen, vormen, letters, teksten etcetera,  de B kan met alles gevuld worden en zodoende steeds een andere verschijningsvorm krijgen zonder dat het aan herkenbaarheid verliest.

De meest in het oog springende uitingen van de Bibliotheek zijn natuurlijk de lenerspas, het foldermateriaal en de posters voor de vele evenementen die er worden georganiseerd. Deze worden gemaakt door de interne vormgever van de Bibliotheek op basis van het stramien dat we voor haar hebben gemaakt. Een ander belangrijk aspect van de visuele identiteit is de signing in de vestigingen. Langzaam maar zeker wordt die uitgerold, in aanduidingen op kasten, stickering op ramen en wanden, lichtobjecten op en aan de gevel.