sin visuele communicatie
Den Haag 2018

De stad Den Haag heeft de ambitie om in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden. Voor de periode tot aan de officiële kandidaatstelling in 2013 hebben ze ons, na een pitch, gekozen voor het realiseren van de visuele uitingen.

De organisatie had voorafgaand aan de pitch al een logo laten ontwikkelen door Anton Corbijn, die eerder ook 'de vlieger' maakte als logo citymarketing voor de stad Den Haag*. Het logo heeft een sterke verwantschap met deze vlieger en is deels gebaseerd op de Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan. 

De diagonale lijnen die zo kenmerkend zijn hebben we overgenomen als sterk kenmerk van de visuele identiteit. Een ander kenmerkend aspect komt voort uit de slogan 'Stad zonder muren' die artistiek directeur Aus Greidanus voor de kandidaatstelling heeft bedacht.. Den Haag heeft nooit stadsmuren gehad waardoor het zich feitelijk tot een vrijplaats van kunst en cultuur heeft ontwikkeld. Voor de visuele identiteit hebben we besloten ons ook niet te laten beperken door randen zoals bijvoorbeeld van papier of beeldscherm. Teksten, logo's en andere visuele elementen lopen dus af.